احکام شرعی
پاسخگویی به سوالات و مسائل شرعی
یک شنبه 14 اسفند 1390برچسب:, :: 11:21 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 

س: سلام خدمت سرکار خانوم وحیدیان میخواستم بدونم من نمیدونم تا الان چندتا روزه قضا دارم

باید چیکار کنم .ممنون

 

 

پاسخ:

بهرحال باید بنشینی حساب کتاب کنی ؛مثلا از موقع بلوغت هیچ روزه نگرفتی تا 13 سالگی .میشه چهار سال .بعد از اون مثلا

یک روز گرفتی یک روز خوردی .... همینطور حساب کن یک عددی بدست میاری.در کل که حساب کردی میبینی که شدمجموعاً

10 سال .منتهی میگی من بین 8 سال و10 سال مردّدم.اون کمتره رو در نظربگیر.و8 سال رو قضاء کن.  حکم دیگری هم هست

.خوب باید ببینی آیا این روزه هایی که نگرفتی ایا عمدی بوده یا غیرعمد.اگر عمدی بوده کفاره عمد به آن تعلق میگیرد والا خیر

.اما یک کفاره دیگری هم به عهده ات هست بنام کفاره تاخیر .چون وقتی روزه را نمی گیری باعذر .باید تا ماه مبارک بعدی قضائ

کنی .واگر نکردی وبه سالهای بعد افتاد باید یک کفاره تاخیر هم بدهی که روزی یک مُدّ طعام(نان- گندم-آرد- برنج--ویا

ماکارونی) به فقیر است که 1 مُدبطعام =750 گرم از هرکدام از چیزهایی که نام برده شد.

 

 

یک شنبه 14 اسفند 1390برچسب:, :: 11:17 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 

سؤال :

پيدا كردن پول يا چيز ديگرى مثلا در خيابان در مملكت هاى غير اسلامى در حالى كه صاحب انرا نمى شناسيم چه حكمى دارد؟

 

 

جواب :

مى توانيد براى خود برداريد .


یک شنبه 14 اسفند 1390برچسب:, :: 11:13 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 

 نماز قضا

سؤال :

در مورد نمازي که نميدانيم وقتش گذشته يا نه فرصت تحقيق هم نيست بايد چه نيتي نماز بخوانيم (مافي الذمه) يا نيت ديگر؟

 

جواب :

به نيت مافِي الذِّمِّه کافي است.
یک شنبه 14 اسفند 1390برچسب:, :: 10:44 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 

سؤال :

 

 

 

 

 

آيا اگر قنوت يادمان رفت چه بايد كرد ؟ مرجع آیة الله سیستانی

 

 

جواب :

 

 

 

 

اگر بعد از دخول در ركوع يادتان بيايد مى توانيد بعد از ركوع آن را

 

و اگر در حال سجود يا بعد از آن

 

يادتان آمد مى توانيد بعد از نماز او را قضاء كنيد .

در عین حالی که قنوت جزو مستحبات نماز می باشد؛ حکم بالا ضروری نیست.

شنبه 3 دی 1390برچسب:, :: 15:17 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 سلام
با تشکر از راهنماییهاتون.
اگر روضه قضا داشته باشم و روزه  هم نذر کنم باید اول کدوم رو بگیرم.
البته روزه قضا مربوط به بارداری و شیردهی بوده از سالهای فبل وکفاره اش
را هم دادم  ولی هنود ادا نشده.مرجع آیة الله صافی

متشکرم


 
 

سلامٌ علیکم.دخترم روزه نذر دو نوع است .گاهی نذر معین است .مثلا نذر میکنی ؛ اگر فلان حاجتم رابگیرم اول محرم روزه می گیرم.خوب چون وقت تنگ است واول محرم هم امده لذا اول باید روزه نذرت را بگیری .اما گاه هست روزه نذر غیر معین است .مثلا می گویی اگر فلان حاجتم را گرفتم یک روز روزه می گیرم ؛ اینجا چون وقت وسیع است ؛ اینجا مختاری ( اختیار باخودت است) که اول روزه نذر را بگیری ویا روزه واجبی که فوت .شده راانجام دهی)
موفق باشی.
جمعه 4 آذر 1390برچسب:, :: 7:5 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 ازدواج موقت با دختر باکره

سلام
مسئله ای ذهن من رو مدتیه مشغول کرده
گفتم اینجا مطرح کنم شاید با کمک شما متخصصان دینی به جواب برسم
همینجوری که می دونید بین علما اختلاف نظر وجود داره که ایا ازدواج با دختر باکره بدون اذن پدر صحیح هست یا خیر .
من بعضی از رساله ها رو بررسی کردم بعضی از انها گفته بودن که به نا بر احتیاط باید از پدر یا جد پدری اجازه گرفت
و در صفحه اول رساله نوشته بود که هرجا نوشته شده بود به نا بر احتیاط باید یا اون عمل انجام بشه (یعنی باید اجازه گرفت) یا در این مورد به نظر عالم دیگه ای مراجعه کنید
و 2 تا مرجع پیدا کردم که می گفتند مشکلی نداره . پس اگر من با دختر باکره ای ازدواج موقت کنم صحیح هست؟یعنی مرجع من گفته بنا بر احتیاط . پس من به مرجع دیگه ای که گفته مشکلی نداره رجوع می کنم و این کار کاملا شرعی میشه؟
نتیجه تحقیقات من :

حضرت آیت الله العظمی جناتی

اذن پدر در ازدواج دخترى که بگونه کامل مصلحت و مفسده را درک مى‏کند و تحت تأثیر احساسات قرار نمى‏گیرد، شرط نیست و اختیار با خود اوست.

حضرت آیت الله العظمی روحانی

بسمه تعالی؛ چنانچه رشیده باشد , اذن پدر در ازدواج دائم و متعه شرط نیست و رضایت خودش کافی است

حضرت آیت الله العظمی شاهرودی

چنانچه دختر بالغه وعاقله ورشیده باشد وصلاح وخیر وشر خود را تمیز بدهد ، مثلاً بتواند معاملات مهمه را انجام بدهد ، عقد او بدون اذن پدر صحیح است .

حضرت آیت الله العظمی صادقی تهرانی

مساله 629 – هیچ گونه ولایتی از هیچ کس بر دختر رشیده باکره نیست ( اذن پدر لازم نیست )

حضرت آیت الله العظمی غروی علیاری

به نظر ما دختر باکره مطلقا اذن پدر را نمی خواهد.

حضرت آیت الله العظمی گرامی

اذن پدر برای دختر رشیده باکره لازم نیست.--------------------

اگر من مرجعم یکی از اینا باشه و یا مرجعی مثل :
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

اگر دختر باکره است باید بنابر احتیاط واجب از ولى (پدر یا جد پدرى) وى اذن گرفته شود.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

احتیاط واجب آن است که با اجازه پدر دختر باشد.

حضرت آیت الله العظمی بهجت

بنابر احتیاط واجب تکلیفا واجب است (تکلیفا، یعنی چنانچه عقد بدون اذن پدر انجام شود، صحیح است اما دختر معصیت کرده است)

حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی

مسأله2498: دخترى که بحدّ بلوغ رسیده و رشیده است یعنى مصلحت خود را تشخیص مى دهد اگر بخواهد شوهر کند، چنانچه باکره باشد، بنابر احتیاط باید از پدر یا جدّ پدرى خود اجازه بگیرد و اجازه مادر و برادر او لازم نیست حتى اگر پدر یا جد پدرى نداشته باشد.

حضرت آیت الله العظمی شیرازی

بنابر احتیاط واجب اذن ولى در ازدواج دائم و موقت شرط است.

حضرت آیت الله العظمی تبریزی

ازدواج دختر باکره بنا بر احتیاط واجب باید به اذن پدر یا جد پدرى باشد چه ازدواج به عقد دائم باشد یا به عقد موقت و چه در عقد موقت شرط شود که نزدیکى انجام نگیرد یا چنین شرطى نشود، والله العالم.

---------
پس اگر با دختر باکره ای که یکی از اینها مرجع تقلیدش باشن عقد موقت کنم (بدون ازن پدر) ، جایز است؟



ادامه مطلب ...
جمعه 20 آبان 1390برچسب:, :: 9:43 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

تراشیدن ریش از نظر دین اسلام جایز نمیباشد و مقدار مجاز تا حدی میباشد که وقتی عرف مردم به صورت نگاه میکنند بگویند فلان شخص ریش دارد و در تراشیدن ریش فرقی بین تراشیدن ریش با ماشین یا تیغ نیست.
دکتر ((فینکور جرج)) میگوید : برای ریش منافع بسیاری است مانند نگه داری دهان، مانع شدن از رطوبت اضافی دهان، سلامتی
دندان و غده های لعابی.
نویسنده کتاب تراش ریش از نظر
بهداشت مینویسد : تغییر قیافه و رنگ، پیدایش بعضی از امراض دهان و گلو، چایشهای صورت و گلو، جوشهای مخصوصی که در اطراف گلو پیدا میشود، گاهی درد دندانهای بسیار سخت و ناگوار و بعضی از زکام ها، طبق کشفیات علم روز بسیاری از اوقات در اثر تزاشیدن ریش پیدا میشود.
نویسنده کتاب تاریخ آمریکا ((سجعان ماریونی)) در کتابش راجع به منافع موی ریش و زیان تراش آن نوشته است که بعضی از مردم ریش داشتن را نمی پسندند و غافلند که داشتن ریش نافعتر است مخصوصا پزشک حاذق مشهور ویکتور ژورژ عقیده اش این است که ریش فوائد بسیاری دارد و مسلم است که ریش داشتن دهان را از دردهای چندی که متوجه دهان و اطراف آن است محافظت می نماید و هم از رطوبات زائدی که متوجه به جوانب دهان است جلوگیری میکند و پزشکان دیگر هم نقل کرده اند وقتی در فصل زمستان ریش تمام کارکنان راه آهن را تراشیدند پس از تراشیدن، اغلب آنها مبتلا به درد و آماس و ورمهای سختی شدند مخصوصا در غده هایی که چشمه های لعابی گلو و دهان است این دردها پدید می آید و نیز گفته اند که پزشک دیگری کسانی را که مبتلا به درد زکام شده بودند با امر کردن به گذاشتن ریش بیماری آنها را درمان کرد و لذا همه از شر این بیماری خلاص شدند.
یکی دیگر از منافع ریش که پزشکان به آن اعتراف کرده اند این است که در طولانی مدت
پوست کسانی که ریش خود را نمیتراشند شاداب تر و سالم تر میماند چرا که امروزه ثابت شده است که موها دارای روزنه بسیار ریزی میباشند که هوا از آنها رد و بدل میشود و اکسیژن را به زیر پوست میرسانند و به همین جهت پوست کسانی که ریش میگذارند شاداب تر میماند و در طولانی مدت شاداب تر میماند.
تشکیل انجمنهایی در دنیا در جهت منافع ریش
منافع ریش و زیانهای ریش تراشی برای بسیاری از اطبا پوشیده نیست به گونه ای که هر سال از گوشه و کنار دنیا مقالاتی در این رابطه منتشر میشود از جمله در سال 1911 میلادی به علت شیوع ریش تراشی در کشورهای خارجی و کل دنیا و به دلیل کشف مضرات ریش تراشی عده ای از اطبا و دانشمندان اروپا انجمنی برای مبارزه ریش تراشی در انگلستان تشکیل داده و برای حفظ
بهداشت عمومی و جلوگیری از این عمل نشریاتی منتشر نمودند. 



ادامه مطلب ...

با عرض سلام
 ایا دختر مجرد باکره میتواند بدون اجازه پدر ازدواج کند؟ اگر نه چرا؟
از پاسخ شما ممنونم

سلامٌ علیکم.دخترباکره بی اذن پدر نمی تواند همسر اختیارکند.البته نه اینکه همسرش را بایدپدرانتخاب کند؛ خیر ولی ولایت پدر بر دختر چنین اجازه ای را نمی دهد.
مثلاً دراحکام دینی داریم که خانم بدون اذن همسرش نمی تواند از منزل خارج شود؛ اینجا می گوئید چرا؟؟
آقاجون احکام دین تعبدی است؛ هرچند که دلایل قابل استدلالی دارد؛ اما وقتی می فرمایند: تقلید کنید یعنی چه؟ یعنی من نرفتم حرفه ؛پیشه؛ علم و....... رابیاموزم؛حالا باید تقلید کنم.درست مانند بیماری که علم پزشکی را فرا نگرفته وهنگام بیماری از پزشک تقلید میکند.؛ یا تعمیرکار ماشینی ،به هنگام خرابی ماشینمان به ما می گوید بگذارید وبروید؛ یعنی کار را به او سپردیم ورفته ایم ومی گوید فلان وقت بیا برای تحویل ماشین؛آیا آنجا هم می گوئیم چرا؟؟!! ولی نمی دانم در باب احکام دین چرا مردم اینقدر چرا ؛چرا ، میکنند.
ویا در باب دو برابری ارث مردان بر زنان می گوئی چرا؟؟ یا با جان ودل می پذیری ؟؟ پس تمام احکام دین را چون نرفته ایم بیاموزیم باید تعبداً قبول کنیم.
همواره موفق باشید.


امام رضا (علیه السإلام) فرمود شیعه ما نیست هرکس شطرنج بازی کند..

امام باقر ع فرمودند گناه  نگاه کردن  به شطرنج مانند نگاه کردن به عورت مادر است..بحارالانوار

***************

آيت الله گلپايگاني ميفرمودند در عالم مكاشفه رسيدم خدمت امام رضا ديدم بدن حضرت پاره پاره است پيش خودم گفتم خدايا امام رضا را مسموم كرده اند چرا بدنش پاره پاره است؟؟؟

حضرت فرمودند اين بلا را شيعيانم بسرم آورده اند گفتم چطور؟؟

حضرت فرمود شيعيان ميدانند حكم ما اهلبيت در مورد تراشيدن ريش حرام بودن آنست اما با اينحال صورت خودرا ميتراشند وبه زيارت ما مي آيند..

منبع كتاب پرواز روح ص 33

    درباره وبلاگ

به وب سایت احکام شرعی خوش آمدید
    آخرین مطالب
    نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 42
بازدید ماه : 122
بازدید کل : 44460
تعداد مطالب : 155
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


كد تغيير شكل موس