احکام شرعی
پاسخگویی به سوالات و مسائل شرعی
جمعه 27 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 17:19 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 سلام سوالی داشتم در این رابطه که
من و مادرم گاهی اوقات که پدرم خونه نیست به مسجد میریم معمولا برای نماز مغرب و عشا.پدرم از رفتن مادرم راضی نیس. و میگه به کارای خونه برس و زیاد هم دوس نداره من برم آیا نماز ما اشکال داره؟نماز جماعت یه حس خیلی خوبی بهم میده.ترم پیش پدرم گفت نرو موقع امتحانات منم برخلاف میلم نرفتم اما بعد امتحانات ازش اجازه گرفتم و رفتم.این ترم هم به مادرم گفته من رو موقع امتحانات نبره.نباید برم درسته؟آیا نماز جماعت مادرم درسته بدون اذن شوهر؟استدلال مادرم اینه که چون مواقعی که پدرم نیست میره و در فکرکنم نهج البلاغه خونده که پیروی از شوهری که نفقه نمیده واجب نیس.چون پدرم پولی برای مخارج میده و میگه باقی ماندش برا خودت اما در عوض گاهی اوقات روز زن یا تولدش حسابی جبران میکند.حکم نماز جماعت هرکداممان چیست؟
با تشکر فراوان

 

پاسخ:

 

سلام علیکم.مرد بر زن دو حق دارد چه مرد حضور داشته باشد ویا حضور نداشته باشد؛ فرقی نمی کند ؛وباید زن اطاعت کند.
1/ زن بدون اجازه مرد بیرون نرود.
2/ از مرد تمکین داشته باشد.
فرزندان هم باید از والدین حرف شنوی داشته باشند اگر می خواهند در زندگی خوشبخت شوند وخیر ببینند .مگر اینکه والدین آنها را وادار به گناه کنند که نباید مطیع باشند.مثلا بگویند حق نماز خواندن نداری..... که نباید گوش بحرف آنها بدهند.
اما در رابطه با رفتن نماز جماعت هر دوی شما بدون اجازه پدر وشوهر ؛هر چند که در منزل نباشد باید اطاعت کنید؛بله رفتن به جماعت اجر های زیادی دارد ولی شروطی هم دارد که همانا اذن پدر وشوهر شرطش است .امیدوارم به مادرت بگویی که رفتن به جماعت بدون اذن همسر نه تنها اجری ندارد که باید پاسخگوی الهی هم باشد وچنین نمازی مقبول درگاه الهی نیست.
نفقه هم شامل تهیه مسکن؛ خوراک وپوشاک ودارو در حد ضروری است؛ آیا پدرت این چیزها را تهیه نکرده؟ باید زنی که در منزل شوهر است از همان دو حقی که مرد داره اطاعت کنه.
در ضمن افراد معمولی با خواندن روایات نمی تونن برداشتی این چنینی که مادر تو داشته بکنند بلکه باید در دستورات الهی تابع مرجع تقلید خود بود

 

دو شنبه 23 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 22:51 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 باسلام

بنده سوالی درباره نمازهای نافله شبانه روز داشتم.بنده چند سالی نماز قضا دارم و خواندن انها اجازه خواندن نمازهای نافله را به من نمی دهد چون از نظر جسمی هم زود خسته می شوم و نمی توانم مثلا هم نماز شب بخوانم و هم نماز قضا و هم نافله و فریضه صبح را .حال با توجه به اینکه در روایات تاکید بر خواندن و حتی قضا نمودن انها شده بنده باید چه کنم؟چون جایی هم خوانده بودم در برزخ یا قیامت راجع به برخی موارد مستحبی هم سوال می شود.ودر طی روز هم با توجه به مشغله های زیاد فرصت قضا کردن انها پیدا نمی شود.لطفا مرا راهنمایی بفرمایید.
 
پاسخ:
سلام علیکم.ببین دخترم خداوند انجام واجبات رو اولی میداند تا انجام مستحبات رو.یعنی واجبات همونطوری که از اسمش پیداست بر ما واجبه .اما مستحبات بعد از انجام واجبات خوبه.تو که نماز واجب داری وقضا باید بکنی اولویت با اونهاست.باید انشاء الله همت کنی ودر درجه اول اونها رو انجام بدی .اما لا بلای اونها هم اگر حالی داشتی به انجام مستحبات هم بپردازی بد نیست.ولی اگر توان داری مستحبات رو انجام بده؛ نه با اکراه.که اگر بااکراه مستحبات رو انجام بدی نه تنها برای تو سودی نداره که مایه خستگی روحی وبدنی تو هم خواهد شد.مستحبات زمانی خوبست که با طیب خاطر انجام بشه نه با اجبار واکراه.موفق باشی.
جمعه 20 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 16:27 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 با سلام، نماز خواندن و خورن غذا در خانه‌ای که از ارث میتی بوده و ارث تقسیم نشده است و می‌دانیم که صاحبان ارث هم از تقسیم نشدن ارث ناراضی هستند، اما خودشان هم در سال چند روزی را در آن خانه مهمان می‌شوند و نسبت به این احکام بی اطلاع هستند، برای ما که پدرمان نیز یکی از وراث است چه حکمی دارد؟

 

پاسخ:
تصرف در مال الارث باید با اجازه صریح یا ضمنی همه وراث باشد. در غیر این صورت حکم غصب را داشته و نماز در آنجا صحیح نیست.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:
حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):
اگر بدون رضایت و اجازه تمام ورثه باشد، جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
ورود در منزل بدون اذن کلی شرکا جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
تصرف در مال الارث باید با اجازه همه ورثه باشد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
ورود در منزل بدون اذن کلی شرکا جایز نیست.

جمعه 20 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 16:17 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 اگر بعد از کشیدن مسح سر چند قدمی را طی کرده و بعد مسح پا را بکشیم، آیا وضویمان صحیح است؟

پاسخ:

در انجام اعمال وضو موالات (پی در پی بودن)  شرط است؛ بدین معنا که لازم است میان اعمال وضو زیاد فاصله نشود، اما چند قدم راه رفتن بین مسح سر و پا مشکلی در وضو ایجاد نمی‌کند؛ و اگر این فاصله انداختن، منجر به خشک شدن رطوبت کف دست شود، باید از موهای صورت یا دست برای تر شدن کف دست استفاده کرد و اگر رطوبتی باقی نمانده باشد وضو باطل است.

    درباره وبلاگ

به وب سایت احکام شرعی خوش آمدید
    آخرین مطالب
    نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 48
بازدید هفته : 52
بازدید ماه : 68
بازدید کل : 44406
تعداد مطالب : 155
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


كد تغيير شكل موس