احکام شرعی
پاسخگویی به سوالات و مسائل شرعی
یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:, :: 18:21 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

Rainbow ازدواج بااهل تسنن

سلام خانم وحیدیان عزیز
ایا یک آقای سنی می تواند با یک خانم شیعه ازدواج کند؟عکسش چطور ؟
ممنون



سلام عزیزم؛حالت خوبه؟انشاء اللّه که خوب وخوش باشی.
ازدواج زنان ودختران شیعه؛باجوانان ومردان اهل سنّت؛چنانچه خوف انحراف نباشد؛مانعی ندارد؛ولی در صورتی که احتمال انحراف عقیدتی باشدجایز نیست.(استفتائات آقای

مکارم شیرازی,*سؤال:299



واما ازدواج مردان شیعه بادختران وزنان اهل سنّت اشکالی ندارد(استفتائات, س:293)همواره شاد باشی

حال علت اینکه چرابرای مسئله اول فرمودند اگر خوف انحراف باشد جایز نیست:چون زنان معمولاً تابع شوهر می شوند ؛ اما ازدواج مردان شیعه بدون اشکال است ؛چون مردان تسلط برزنان دارند،لذا باازدواج باآنان امکان روآوردن آن زنان به مذهب شیعه بیشتراست،تازنانی که بامردان اهل تسنن ازدواج می کنندوممکن است آنان را به فرقه تسنن بکشانند.


یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:, :: 18:3 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

نظر 5 مرجع: چادر مشکی مکروه نیست

نظرات مراجع عظام تقلید: چادر مشکی مکروه نیست

مؤلف مجموعه پنج جلدی "مسائل جدید از دیدگاه مراجع عظام تقلید" در صفحه 35 جلد اول این کتاب نظر فقهی مراجع عظام تقلید را در این رابطه جویا شده است.

متن سوال از مراجع عالیقدر چنین است: عده ای همراه با تبلیغات فرهنگی دشمن در روزنامه ها و سخنرانیهایشان می‌گویند چادر مشکی برای بانوان مکروه است و باید پوشش جدید مانند مانتو و کت و دامن با رنگهای متنوع جایگزین چادر مشکی شود آیا چنین حرف و اقدامی صحیح است یا خیر؟

حضرت آیت الله خامنه ای

این صحبت صحیح نیست و بهترین نوع حجاب پوشش و چادر است و چادر سیاه هم بی اشکال است و کراهت ندارد.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی

نظر مذکور صحیح نیست و مفاسد بسیار دارد. متأسفانه در این زمان عده ای اصرار بر آشکار شدن مفاتن زن و خروج او از عفاف که حافظ شخصیت و ارزش و متانت اوست دارند مع الاسف می خواهند این امر را اسلامی جلوه دهند در حالیکه اسلامی نیست.

مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی

چادر مشکی بهترین نوع حجاب است و پوشیدن لباسهایی که جلب توجه کند حرام است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

با توجه به اینکه در حال حاضر رنگ مشکی برای حفظ پوشش زنان بهتر است کراهت آن ثابت نیست.

مرحوم حضرت آیت الله بهجت

زن با چادر بهتر می تواند بدن و زینت را بپوشاند و چادر سیاه مثل عبای سیاه کراهت ندارد.

.
-پایان-

استفتاء از رهبری درمورد استخاره پیامکی

نماینده رهبر معظم انقلاب در پاسخگویی به سوالات شرعی ضمن رد اعتبار استخاره های تلفنی و پیامکی ، اعلام داشت: استخاره هایی که به صورت پیامکی و نوارضبط شده می باشد ، فاقد اعتبار هستند.

به گزارش مشرق به نقل از عصر امروز، استخاره به معنای طلب خیر کردن و یکی از رسومی است که برخی مسلمانان به هنگام مردد بودن بین دو چیز، دو راه از آن استفاه می کند. استخاره با قرآن و استخاره با تسبیح از رایج ترین روش های گرفتن استخاره است. کیفیت استخاره در مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی و دیگر منابع دینی آمده است.

صاحب کتاب جواهرالکلام دو معنا برای استخاره ذکر کرده است؛ ۱- انسان از خدا بخواهد تا خیر و برکت را در عملی قرار دهد که تصمیم بر انجام آن گرفته است.۲-انسان از خدا بخواهد تا او را در انتخابش موفق بدارد یعنی توفیق شناخت حق را به او مرحمت فرماید و یا مسیر حق را در زبان و بیان طرف مشاوره اش قرار داده تا به او القا گردد.

امروزه با رشد و پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از منابع دینی در قالب برنامه های دیجیتالی و کاربردی برای استفاده از کامپیوتر و گوشی تلفن های همراه طراحی شده است اما در این میان برخی از سودجویان درصدد آن هستند که به هر نحوی از این پیشرفت به نفع خودشان بهره ببرند.

استخاره پیامکی و استخاره با شماره های گویا نمونه ای از این سودجویی هاست که افراد سعی کردند با این نحو برای خود کسب درآمد کنند.

قسمت زیر متن یکی از پیامک های تبلیغاتی این شرکت هاست؛ « استخاره تلفنی تماس با تلفن ثابت / هزینه هر تماس ۳۰۰ تومان»

به نظر می رسد این استخاره ها به دلیل این که از بین استخاره های از پیش تعیین شده (ضبط شده)، انتخاب می شوند مورد دار هستند.

خبرنگار عصر امروز از دفتر پاسخگویی به سوالات شرعی مقام معظم رهبری، اعتبار این استخاره ها را جویا شد که نماینده رهبر معظم انقلاب در پاسخگویی به سوالات شرعی ضمن رد اعتبار چنین استخاره هایی ، اعلام داشت: استخاره هایی که به صورت پیامکی و نوارضبط شده می باشد ، فاقد اعتبار هستند.

در پایان به نظر می رسد شرکت مخابرات و یا سازمان های دیگری که این سامانه را در اختیار شرکت ها قرار می دهد باید نظارت بیشتری از محتوای تبلیغاتی این سامانه ها داشته باشند تا کالا یا خدماتی را که مرد اشکال هستند را تبلیغ نکنند.
-پایان-

نظر مراجع تقلید درباره کف‌بینی و فال‌بینی

آینده بینی، کف بینی، فال بینی این روزها شغل دائمی برخی افراد شده؛ حال چه به صورت اینترنتی، تلفنی و یا حضوری...

به گزارش برنا،کافی است سری به بازار کتاب فروشی ها بزنید و به دنبال کتاب های طالع بینی، فال، کف بینی، آینده‌نگری باشید و یا در اینترنت در 6330000 صفحه ای که مرتبط با "فال" است، گشتی بزنید.

در هر سایت سرگرمی و تفریح که این روزها جای خود را در فضای اینترنتی باز کرده اند-پایگاه‌هایی که گاهی به پایگاه های علمی – اجتماعی معروفند- همیشه لینکی به فال های عجیب و غریب هم هست.

فال ازدواج، قهوه، روزانه، ماهانه، چوب، اعداد، خرید هدیه، مد، عاشقی، عطسه، دوستی، شغل، شمع، قرآن، اعداد، گلبرگ، گل، فصل، پرندگان، بازی، میوه، درخت، چای و...

آرزوی خبر از آینده، آرزوی قدمی فراتر بودن از زمان و مکان، از زندگی انسان ها جدا نمی‌شود. این روزها برخی افراد گاهی آنچنان درگیر این فال ها می شوند که توکل و تلاش از یادشان می رود؛ یادشان می رود که" (وَ مَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ) و هر کس بر خدا توکل کند، کفایت امرش را مى کند.(1)؛ به سراغ مخلوق می روند و به دانش سطحی و اندک آن، ریسمان آرزو گره می زنند.

اما به راستی این فال ها و طالع بینی ها تا چه حد در زندگی آدم ها تأثیر دارد و پرداختن به آنها تا چه حد در زندگی آدم ها اثر می گذارد؟

در همین رابطه حکم فقهی این مساله را خبرنگار خبرگزاری برنا از مراجع عظام تقلید سؤال کرده که می توانید سوال و جواب را در ادامه بخوانید
.

آینده نگری، فال گیری، خبردادن از آینده، اعتقاد به مهره مار چه حکمی دارد؟ آیا پول دادن برای آن جایز است؟

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای: ج1-3) اخبار به کذب جایز نیست و پول در مقابل آن صورت شرعى ندارد. ج4) شرعاً ثابت نیست.

آیت الله مكارم شیرازی: دعانویسی و فال گیری حرفه ای جایز نیست و رجوع به آنها حرام است و پول گرفتن در برابر این کارها جایز نیست.

آیت الله سیستانی: شرعا اعتبار ندارد و اگر منفعت عقلایی داشته باشد، پول دادن اشکال ندارد.

آیت الله وحید خراسانی: کهانت حرام بوده و کسب درآمد از این راه حرام است. کهانت عبارت است از خبر دادن از امور غیبیه به نحوه ای که دیگران گمان می کنند که بعضی از اجنه به این شخص خبرها را می دهند.

همچنین یكی از مجتهدین و استادان حوزه علمیه این چنین پاسخ داده اند:
آیت الله علوی گرگانی: اینگونه امور دارای مستند شرعی نیست و بعضا جزء خرافات است و پول دادن در این راه کار پسندیده ای نیست.
منبع: تابناک
-پایان-

 

 امر پاسخگویی به سوالات شرعی؛ بخصوص مسائل اختصاصی  ویژه بانوان توسط یکی از  خواهران طلبه  مشهد مقدس انجام می شود.

*********************************

در ضمن مراجعه کنندگان محترم اگر سوالی داشتید حتما نام مرجعتون رو ذکر کنید.

و همچنین خواهران مکرمه می توانند درخواست کنند که سوال و پاسخ سوالشان در وب سایت قرار نگیرد که در غیر این صورت سوالات و پاسخ؛  در بخش پاسخ های داده شده به سوالات شرعی و فقهی قابل مشاهده خواهد بود.

*******************************

 

برای نوشتن نامه الکترونیکی وپرسیدن مسائل شرعی خود «جی میل » درج می گردد:

پست الکترونیکی(جی میل) سرکار خانم وحیدیان                                    t.vahidian@gmail.com  

در ضمن برای تماس تلفنی صرفا پاسخ دهی نه بطور  - اس ام اس  - شماره:                             09360549572

09302080931

آماده پاسخگویی می باشند.

سعی بفرمایید هنگام نماز بوقت شرعی مشهد تماس نگیرید.ممنون

صفحه قبل 1 ... 11 12 13 14 15 ... 16 صفحه بعد

    درباره وبلاگ

به وب سایت احکام شرعی خوش آمدید
    آخرین مطالب
    نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 40
بازدید ماه : 120
بازدید کل : 44458
تعداد مطالب : 155
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


كد تغيير شكل موس