احکام شرعی
پاسخگویی به سوالات و مسائل شرعی
پنج شنبه 17 اسفند 1391برچسب:, :: 16:4 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر


  سلام خانم وحیدیان
خسته نباشید
  در رابطه با صحت وضو گرفتن با آرایشی که روی صورت است میخواستم بپرسم.اگر با
  مداد چشم خط کشیده باشیم آیا وضو درست است?
  یا باید پاک شود. خط چشم مدادی است
  مرجع من رهبر می باشد
  در رابطه با کرم روی صورت چطور?
  با سپاس از شما

 

پاسخ:


سلام علیکم.خب بستگی به جِرم اون مداد داره اگر مداد روی چشم جِرم داره وبا
دست ویا پارچه یا پنبه تر روش بکشی سیاهی پس بده بله باید پاک بشه ووضو درست
نیست.کرم هم اگر جِرم داشته باشه مثل کرم های ضدآفتاب؛ بله باید پاک شه ونیاز
نداره صابون بزنی بلکه همینقدر صورت رو تر کنی وبا پنبه ای روی صورت بکشی
کفایت میکنه، اما اگر کرم چرب کننده زدی که مدتی جذب پوست میشه ونیازی به شستن
نداره.اما اگر کرم را تازه زدی ومی خواهی وضو بگیری همانطوری که بالا گفتم پاک
کن.صورت در موقع وضو گرفتن هیچ نوع آرایشی نبایدداشته باشد.

هشت تن از مراجع تقلید به پرسشی در زمینه ضبط بدون اجازه صدا یا تصویر افراد و انتشار آن پاسخ داده اند.

متن پرسش ازمراجع عظام تقلید به این شرح است:
1-  با توجه به وجود دستگاه های الکترونیکی که امکان ضبط صدا یا عکس برداری و فیلمبرداری از افراد را به آسانی فراهم می آورد، حکم ضبط صدا، تصویربرداری و فیلمبرداری از افراد بدون اجازه آنها چیست؟
2-  آیا چنین تصاویر و فیلم هایی را می توان بدون اجازه آن افراد منتشر کرد؟
3-  آیا صدای ضبط شده افراد در دورانی که امکان تقلید صدا فراوان است در دادگاه قابل استناد است؟

پاسخ مراجع تقلید:

 



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 16 اسفند 1391برچسب:, :: 15:39 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 سلام خسته نباشید

مرجع تقلید آیت الله خامنه ای

من برای غسل کردن برای جلوگیری از اسراف داخل تشت آب غسل میکنم یعنی به داخل تشت میروم و با شلنگ دوش غسلم را انجام میدهم.آیا این به صحت غسل من آسیب میرساند؟اگر میرساند قضای نمازهایم برعهده ی من است یا خیر؟

پاسخ:

سلام علیکم.اشکالی نداره؛ منتهی برای اینکه غسل صحیح انجام شود باید هنگام غسل بدن ؛ پاها را از زمین و توی تشت بلند کرد تا تمام زیر پا آب فرا گیرد.

دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, :: 15:23 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 سوال: آیا به وسایل مورد نیاز پسر اعم از رختخواب، لباس، و ... که برای ازدواج تهیه می شود، خمس تعلّق می گیرد؟

 

 

آیة الله بهجت(ره):

اگر راه تهیه منحصر است (اگر راهی غیر از این ندارد که لوازم آینده زندگی را به تدریج بخرد) خمس ندارد.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

 

آیة الله تبریزی(ره):

اموالی که قبل از سال عروسی کنار گذاشته می شود، خمس دارد چه برای پسر باشد و چه برای دختر.

(استفتائات جدید، 1383، ج1، ص 182 و 183، س 880 )

 

آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):

چنانچه تهیه آن ها متعارف بوده و موونه محسوب شود، خمس ندارد.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

 

آیة الله سیستانی(دام ظلّه):

بله پول و مانند آن خمس تعلّق می گیرد ولی چیزهایی که بعداً نیاز دارند ولی متعارف است که زودتر تهیّه می کنند به نحوی که تأخیر آن عرفاً کوتاهی و تقصیر در زندگی شمرده شود مثل تهیّه جهیزیه در عرف ما برای دختران در این صورت خمس ندارد.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

 

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):

اگر سال بر آن وسائل بگذرد خمس دارد.

(جامع الاحکام، 1382، ج1، ص 206، س 744)

 

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

حکم جهیزیه را دارد و همچنین است نسبت به پس انداز خود پسر یا پدر برای او، در صورتی که به موقع باشد و نتوانند یک جا تهیه کنند و در حدّ شأن باشد.

(جامع المسائل، ج1، ص 188 س747)

 

 

 

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):

اگر افراد مجرد از درآمد میان سال به مررو زمان لوازم ازدواج تهیه کنند در صورتی که این کار در میان مردم رایج باشد و به صورت هزینه معمول در آید خمس ندارد.

(استفتائات 1384، ج 2، ص 177 س 548)

 

آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):

اگر راهی غیر از این ندارد که لوازم آینده زندگی را به تدریج بخرد چنان چه از منافع آن سال باشد و از شأنش زیاد نباشد، اشکال ندارد.

(هزار و یک مسالة فقهی، 1383، ج2، ص 97، س 334)

 

 

 امام خمینی(ره):

اگر هبه زائد و شأن یا برای فرار از خمس باشد، خمس آن چیز باید داده شود.
(استفتائات 1380، ج1، ص 404 و 405، س176 و 177)


آیة الله بهجت(ره) :

اگر بخشش زائد بر شان او نباشد جایز است.
(استفتائات، 1386، ج3، ص 124، س 3790)

آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):

اگر به مقداری باشد که عرفاً مناسب شأن (بخشنده) باشد و بخشش صوری و به قصد فرار از خمس هم نباشد. خمس ندارد، ولی اگر بخشش صوری و برای فرار از خمس باشد، خمس واجب ساقط نمی شود.
(اجوبة الاستفتائات، 1387 ص 177، با استفاده از س 856 و 857 و ص 208، س 979)

آیة الله سیستانی(دام ظلّه):

اگر مناسب شأن وی باشد خمس ندارد.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

در صورتی که بخشش مناسب با شأن انسان نباشد، راه فرار از خمس نمی باشد و باید خمس آن را بدهد همچنین است اگر بخشش به عنوان حلیه ای برای فرار از خمس باشد مثل اینکه مال خود را به کسی ببخشد و با او قرار بگذارد که بعد از فرا رسیدن سال خمسی، مال را به صاحب مال ببخشد.
(اگر بخشش زائد بر شأن نباشد و به خاطر خمس ندادن آن را ببخشد، اشکال ندارد و جایز است.)
(جامع المسائل، ج1، ص 308، س 829)

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):

چنانچه واقعاً ببخشد و این مقدار بخشش در شأن او باشد خمس به او تعلق نمی گیرد؛ ولی از فضیلتی محروم شده است.
(استفتائات جدید، 1386، ج2، ص 187، س579)

آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):

اگر بخشش به اندازه شأن و موقعیت وی باشد و برای فرار از خمس نباشد، اشکال ندارد.
(هزار و یک مساله، فقهی، 1383، ج2، ص 101، س 349 و 352)

    درباره وبلاگ

به وب سایت احکام شرعی خوش آمدید
    آخرین مطالب
    نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 30
بازدید ماه : 71
بازدید کل : 44343
تعداد مطالب : 155
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


كد تغيير شكل موس